Po wielkim falstarcie implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, której czas na wdrożenie Polska miała czas do dnia 17 grudnia 2021 r. – jest w końcu realna szansa na wdrożenie krajowych przepisów w tym temacie.
Prezes Zarządu Accounting & Law Sp. z o.o. – Robert Słoniec miał okazję przedstawić tematykę dotyczącą Compliance. Było to możliwe tym razem poprzez rozmowę z psychoterapeutą i praktykiem biznesu. Celem tej rozmowy było w prosty sposób przybliżenie nowego wciąż terminu „ Compliance”, który dla wielu odbiorców jest pojęciem nieznanym.
W dniu 7 lipca 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się trzecia wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, w związku z koniecznością implementacji do polskiego systemu prawnego regulacje Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 roku w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
W dniu 16.03.2022r. w Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w Bielsku-Białej odbyło się IV Podbeskidzkie Forum Audytu Zarządzania i Kontroli Wewnętrznej. Wydarzenie to było wynikiem współpracy partnerów: Accounting & Law Sp. z o.o.; Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w Bielsku-Białej; Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej oraz Stowarzyszenia Certyfikowanych Audytorów i Specjalistów ds. Kontroli Wewnętrznej.
Accounting & Law Sp. z o.o. zaprasza na IV Podbeskidzkie Forum Audytu Zarządzania i Kontroli Wewnętrznej, które odbędzie w dniu 16 marca 2022 r. godz. 10.00 w formie on-line.
Konferencja tematyczna jest wynikiem współpracy naszej Kancelarii z Wyższą Szkołą Finansów i Prawa w Bielsku-Białej oraz Polskim Instytutem Kontroli Wewnętrznej, stanowiąc praktyczny przykład do poszerzenia wiedzy z zakresu zarządzania ryzykiem braku zgodności (Compliance), na nowym kierunku studiów podyplomowych pn.: Compliance w organizacji,
Z wielką przyjemnością informujemy, że wspólnie z Wyższą Szkołą Finansów i Prawa w Bielsku-Białej oraz Polskim Instytutem Kontroli Wewnętrznej Sp. z o.o. stajemy się współodpowiedzialni za edukację w naszym regionie w zakresie kształcenia przyszłych Compliance Officerów.
W dniu 18 października 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, który pozwoli na implementowanie do polskiego systemu prawnego regulacje Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 roku w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Zgodnie z ww. Dyrektywą państwa członkowskie UE były zobligowane do implementacji rozwiązań prawnych na gruncie rodzimego prawa wymaganych Dyrektywą do dnia 17 grudnia 2021 r.
Aby zapewnić Państwa organizacjom kompleksową obsługę w zakresie postanowień dyrektywy o ochronie sygnalistów, rozpoczęliśmy współpracę z firmą Sygnanet.
Dyrektywa o ochronie sygnalistów zacznie obowiązywać w Polsce już 17 grudnia 2021 roku. Zobowiązuje ona podmioty prywatne i publiczne do wprowadzenia wewnętrznego kanału dla pracowników do przyjmowania zgłoszeń o nieprawidłowościach i odpowiednich procedur do ich rozpatrywania. W pierwszej kolejności obowiązek ten będą musiały spełnić firmy i instytucje zatrudniające więcej niż 250 pracowników. W kolejnych dwóch latach także mniejsze organizacje, zatrudniające więcej niż 50 osób.
Dlaczego Sygnanet? – Ponieważ cenimy współpracę z profesjonalistami, bo wspólnie możemy realizować zbieżne cele w sposób rzeczowy bez uszczerbku na czasie, z gwarancją dobrej jakości, a Sygnanet jest synonimem dobrej marki – mówi Robert Słoniec, Prezes Zarządu Accounting & Law sp. z o.o. Naszym wspólnym celem z Sygnanet jest wsparcie klienta w dostarczeniu fachowej wiedzy dotyczącej Compliance, w tym także zapewnieniu dobrze działającego mechanizmu w zakresie zapewnienia ochrony sygnalistom. Dzięki przekazanej przez nas wiedzy oraz produktowi Sygnanet , tj. serwisowi, który w sposób bardzo prosty – dla klienta – wykorzystuje technologię szyfrowania jesteśmy gwarantem zapewnienia spełnienia wymogów prawnych odnoszących się do zapewnienia sygnaliście anonimowego bezpieczeństwa, a samemu odbiorcy tych zgłoszeń udzielamy kompleksowej wiedzy z gotowym produktem.
Do 17 grudnia 2021 r. w Polsce i na terenie UE powinny być wdrożone – przepisy ustawodawcze, wykonawcze oraz administracyjne będące implementacją przepisów pochodzących z DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Na podstawie zarządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 10 grudnia 2020 r. powołano Zespół do spraw przygotowania regulacji w związku z implementacją dyrektywy o sygnalistach.
Nadchodzące zmiany będą dotyczyć przedsiębiorców prywatnych, a także podmioty publiczne, które zatrudniają co najmniej 50 pracowników.
„Sygnalista” jest to z reguły pracownik, który w trosce o dobro swojego zakładu pracy oraz interes publiczny, informuje (przełożonych lub właściwe organy nadzorcze) o istotnych nieprawidłowościach mających miejsce w jego organizacji.
Z perspektywy nadchodzących zmian przedsiębiorcy prywatni oraz podmioty publiczne będą zobowiązani do:
wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za weryfikowanie i rozpatrywanie zgłoszeń sygnalisty;
wypracowania metodyki działań w związku zaistniałymi nieprawidłowościami;
zapewnienia odpowiednich kanałów anonimowego zgłaszania naruszeń, gwarantujących poufność i bezpieczeństwo dla sygnalistów;
poinformowania załogi jak i partnerów biznesowych o możliwości i sposobach dokonywania zgłoszeń.